keskiviikkona, joulukuuta 14, 2011

hammas

(Vanha kuva, mutta sama hammas...)
Viime perjantaina multa lähti puoli hammasta irti, ku söin salmiakkia.. Sama saakelin takimmainen hammas, johon on tehty jo 3 kertaa juurihoitokin paikkauksen jälkeen. Sain eiliselle ajan täällä Rovaniemellä ja pyyhälsin tonne vähä kauemmas hamppilääkäriin. Yritin aluksi yksityiselle, jotka on erikoistunu pelkopotilaisiin. Jos joku ei vielä tiennyt, pelkään ehkä eniten maailmassa hammaslääkäriä. Mulla jäi kammo, ku multa pienempänä revittiin kolme hammasta samalla hoitokerralla. Sillon en voinu syödä mitään koko päivänä tai puhua... No sinne yksityiselle en kuitenkaan saanu niin nopeasti aikaa, ku kipuakin alko jo tuntumaan siinä hampaassa. Menin siis ihan tavalliseen hammaslääkäriin. Tää oli ensimmäinen kerta, ku kävin jollakin muulla hammaslääkärillä, ku sillä, jolla oon käyny jo varmaan 10 vuotta taaksepäin.

No, ne otti röntgenkuvan tosta mun hampaasta ja sanoivat, että siellä on niin iso alue tulehtunut (vaikka kipua ei kovin paljon ollut), että koko hammas pitää vetää irti. Mulla oli sykkeet jo odotushuoneessa varmaan 200 ja ton jälkeen tykytti niin, että meinas sydän pompata ulos rinnasta. Ajattelin vaan mielessäni kokoajan, että ei p*rkele se kävi sillon niin kipeetä ja siihen jää ihan ruma aukko sitten ja miten mää voin syödä sitten ja ja kaikkee. 

Sitte se laitto kaks puudutusta ja narskutteli sellasella ihmejutskalla juuren irti..Katoin kauhuissani, ku se otti jonku järeemmän kapulan käteen, otti hampaasta kiinni ja pyöritteli, veti, kitkutteli... Musta tuntu, että mulla lähtee leukaluu irti! Olin varmaan yks jäykkä jöpykkä siinä hoitotuolissa. Kyyneleet vaan valu pitkin poskia ja sitten se irtos. Se oli ainaki 3cm pitkä. Ja mulle lyötiin hirvee tuppo sideharsoa suuhun.

Nousin ylös siitä tuolista heti. En tajunnu, että se vaan oli ohi tosta noin.. Ekana oli mielessä, että jääkö siihen nyt kuoppa ikuisiksi ajoiksi? En tiiä. En uskalla edelleenkään ees kielellä koskee siihen. Mutta se lääkäri sano, että mun viisauden hammas siinä vieressä (joka ei ole vielä puhjennut) voi työntää itsensä nyt siihen paikalle.. Kävispä mäihä kerranki! Menin hirveetä kyytiä autoon istumaan ja märisin siellä varmaan 10min, ku jännitys purkaantu ja kipu oli niin kamala. 

Menin Sannalle, koska oltiin lähdössä katsomaan Saaraa sairaalaan. Mulla tärisi kädet vielä sielläkin. Suussa oli sellanen sideharsokasa, jota piti purra yhteen kokoajan. Oli kuitenki mukavaa seuraa sitten, vaikkei paljon voinukkaan puhua. Oli ihana nähdä Saaraa ja Sannaa :) Oli myös siinä mielessä mukavaa, että oli seuraa, koska en saanu syödä moneen tuntiin ton jälkeen. Enkä mä tosiaan tienny sitä aamulla ku lähin sinne hammaslääkäriin :D Nyt tosiaan oon napsinu särkylääkettä ja kipua tuntuu vaan ku avaa suuta.

Nyt lähen tästä lenkille ja kaupunkiin :) Illalla olis yhet pikkujoulut, että saapi nähdä :) -Mirka

4 kommenttia:

emmylou kirjoitti...

mää en kyllä sinällään pelkää hammaslääkäriä, mut mulla on kans revitty yks hammas pois ja se on uskomatonta ku oikeesti tuntuu että koko leukaluu irtoo ku koko luu vaan heilu ku se nitkutteli ja käänteli niitä pihtejä joilla se sen repi pois :D katoin vielä sitä hammaslääkäriä niin senki ilme oli semmonen että kohtahan tässä voimat loppuu

Mirka kirjoitti...

hahah:D mulla oli silmät tiukasti kiinni ku sitä vedettii! ois kyllä ollu varmaan näkemisen arvosta:D

Maria kirjoitti...

Hui, mä pillitän aina joka kerta hammaslääkärin jälkeen vähintään tuon 10 minuuttia.. se on ihan kamalaa. Vaikkei ois käyny kipeetäkään, niin se jännitys vaan purkaantuu silleen. Eikö sulle laiteta implanttia siihen tilalle? :o

Mirka kirjoitti...

eii ainakaan vielä.. ku siinä oli tulossa viisaudenhammas viereen, niin se lääkäri sano, et se saattaa puskee siihen sen hampaan paikalle. Nyt pitää vaan toivoo, et se on terve hammas!