tiistaina, tammikuuta 25, 2011

Answer

Elikkäs multa Ella kyseli kosmetologiopinnoista, niin vastaan nyt tälleen yleisesti. Mä hain kosmetologikouluun vain huvikseni, koska en jaksanu  olla enää ammattikorkeassa. Mun mielestä se meni niin, että oli pakko hakea lukion papereilla sisään eli en saanu käyttää mun peruskoulun papereita. Luultavasti syynä oli se, että se kuvaa parhaiten mun tämänhetkistä osaamista...? Eikä siinä mitään miettimistä ollukkaan, ku lukion olin aikasemmin tätä koulua käyny muutenkin.. Mun lukion päättötodistuksen keskiarvo on 8.7. ja yläasteen keskiarvo sama. (Äsken laskin ja yllätyin itekkin.. Luulin, et lukion toikkari ois ollu parempi :D)

Pääsykokeista muistan sen verran, että siellä huomattiin heti kuvaamataidon numero, joka oli mulla 10. Eli se toikkarikin katellaan ihan tarkkaan ja se vaikuttaa. Siellä oli haastattelu, jossa kyseltiin kaikennäköstä ihan perusasioista ammattiin liittyviin kysymyksiin. Sit lopuksi piti kirjottaa väh. 2 sivua pitkä essee.. Ei kyllä tuntunu lukion jälkeen kyllä missään :D hah. Sinne kantsii lähtee ihan reippaalla ja rennolla asenteella. Ulkonäkö siisti ja asiallinen.. Ei vissinä rönttäkinttuna kantsi mennä :) Ja tärkeää on olla mahd avoin tuleville asioille!

Mä olen siis ylioppilaspohjaisessa koulutuksessa. Se ei kyllä eroa millään muulla tavalla tavallisesta koulutuksesta ainakaan täällä, kuin että mulla ei oo yleisaineita (äikkä, matikka jne.). Kummatkin ryhmät opiskelee siis ammatilliset opinnot ihan samassa luokassa. Muuten, meidän koulussa mun piti ainakin pyytää lukiolta virallinen todistus numeroista, jotka mulla näky lukion päättötodistuksessa S-merkintänä. Eli mun tapauksessa tais olla terveystieto, filosofia, kemia ja fysiikka :) Muuten ei saanu hyväksilukuja niistä aineista. 

Meillä tonne kouluun oli aika vaikea tietääkseni päästä. Ylioppilaspuolelle otettiin 6 opiskelijaa vaan ja tavallisellekkin puolelle oli vissiin kiitettävästi tunkua.. Että sellasta siitä hausta tonne kouluun! Mul on muuten tässä meneillään just prosessi päästä takasin ammattikorkeaan :D Aattelin opiskella muutamia opintoja sieltäki, ku kerta mulla on aikaa tän koulun ohella..

Mirka 

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kiitti vastauksesta :) autto tosi paljon! Kuvis mullakin 10, toivottavasti siit on apua. Muut numerot ei sit välttämättä ookaan niin loistavia... :s mitä meinaat ammattikorkeas opiskella, jatkaa matkailualaa vai? Pystyyks silleen tekee et oot kahdes samaan aikaan, vau! Siistii jos onnistuu :)

t: Ella

Mirka kirjoitti...

Juu matkailualaa! :) Toisen ja kolmannen asteen koulua voi käydä samaanaikaan!

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos infosta! :) Mitä kaikkea mahdollista koulussa harjoittelette? Kuinka paljon harjoittelette toisillenne?

Olisin itsekin kiinnostunut alasta, mutta eniten kiinnostaa meikkaus, maskeeraus ja erilaisten ihotyyppien ymmärtäminen :) Osaan tehdä rakennekynsiä ja ripsienpidennyksiä, joten alasta olisi varmaan hyötyä, mutta koska itselläni ei ole mikään virheetön iho niin en ole uskaltanut kosmetologiksi koskaan hakea. En usko, että kukaan kävisi kosmetologilla, jolla itsellään on huono iho :(


-Maikku

Mirka kirjoitti...

Heippa!

Oma iho ei vaikuta ollenkaan, kun haet kouluun.. Meidänkin luokalla on muutama, joilla on ihan aknea :) Kun aletaan opiskelemaan esim. kasvohoitoja - me hoidetaan toistemme ihot kuntoon. Saadaan tilattua tuotteita tukkuhintaan eri maahantuojilta ja tukusta. Alussa opiskellaan kaikki perushoidot: käsihoito, jalkahoito, kasvohoito ja vartalohoito :) Hoitoja tehdään n. 1-2kk ennen kuin asiakaspalvelu alkaa! Tehdään oikeastaan joka viikko vähintään yks kasvohoito nyt 2kk ajan..

Oon itsekkin kiinnostunut enimmäkseen maskeerauksesta,meikkauksesta ja ihotyypeistä.. Ne tulevat toisella luokalla. Meillä ainakin syksyllä. Täällä on mahdollisuus valita maskeeraus valinnaisena :) Itse olen ajatellut, että ensin pohjakoulutus eli kosmetologi ja siitä voi sitten erikoistua maskeeraajaksi jossain toisessa koulussa :)

Lisäksi tuolla opiskellaan erikoishoitoja, hierontoja yms. Se on oikeen mukava koulu ja varmasti olis sulle hyväksi :) En tiedä onko sulla omaa yritystä tai muuta, mutta hoitojahan voi alkaa tekemään sitten heti työelämässäkin samaan aikaan kun osaapi !

Toivottavasti sait jotain selville ;)

Anonyymi kirjoitti...

Juu kiitos paljon, kun jaksat kertoa :) Tästä oli paljon apua! Olen tosiaan työskennellyt tuntipalkalla kauneushoitolassa, mutta koska en ole kosmetologi, on palkkaus kosmetologi-työtovereita huonompi, mikä on toki ymmärrettävää. Enkä tietenkään saanut työskennellä kuin tehtävissä joihin olin kouluttautunut, joten työnkuvani oli suppeampi.

Ehkäpä rohkaisen nyt mieleni ja haen rohkeasti opiskelemaan alaa. Jospa omakin iho parantuisi, kun pääsisi kouluun noita kaikkia hoitoja harjoitteleen! :)


-Maikku

Mirka kirjoitti...

Hyvä jos on jotain apua ;D

Mee vaa iha rohkeesti! Sithän pääset tekee hoitojakin ;)

Jenny kirjoitti...

Itseä kiinnostaa tuo kosmetologin-ammatti, mutta en oikein ole vielä varma. Aion mennä ensin lukioon ja sitten kosmetologin perustutkintoon! :)

Mirka kirjoitti...

Suosittelen kyllä kosmetologikoulua, jos tykkää tehdä asioita. Tässä koulussa ei ole paljon teoriittisuutta, vaan opettelemme asiat käytännössä. Jos kiinnostaa, niin hae ainakin! Ei sulla olis mahdollisuutta kaksoistutkintoon tai kolmoistutkintoon? Olis nopeampi vaihtoehto saada kummatkin paperit. Itse harmittelen, kun en ole tajunnut sitä, kun alotin opiskelun!