keskiviikkona, syyskuuta 01, 2010

kouluvuodet

Okei, nyt näistä kouluvuosista. Rupesin kirjottamaan tätä nyt illalla, vaikka mun pitäis oikeestaan mennä nukkumaan kohta :D Mut antaa nyt mennä, kerta sain tän viimein alotettua. Eli mä oon käyny ala-asteen Alavieskassa. Siellä Pohjanmaalla, mistä oon kotosin. Olin tosi innokas koululainen ja tykkäsin esiintyä. Olin vissiin aika reipas ja mun mielestä olin tosi hyvä koulussa. Lemppariaineita oli erityisesti musiikki ja liikka, mutta tykkäsin kaikesta muustakin uudesta ja jännästä. Meillä oli koulussa "jengejä", joista suurin osa on edelleen mun ystäviä :)
Yläasteella olin myös Alavieskassa. Siirryin vain pihan toiselle puolelle. Meikkaamaan mä aloin jo viitosluokalla ja yläasteella se jatku vähä tummempana. Värjäsin välissä hiuksetkin blondiksi ja kävin rippikoulun :) Olin ihan yhtä kiinnostunut koulusta yläasteellakin. En oo ikinä ollu kauhea rellestäjä ja heittäny koulua nurkkaan. Tykkäsin oikeestaan käydä koulua. Mun inhokki aineet oli kemia ja fysiikka. Lemppareita musiikki, ruotsi, kuvis ja liikka.
Ysin kevätlukukauden alussa 5.1.2006 aloin seurustella Janin kanssa. Jani oli täyttänyt edellisenä kuukautena 18, joten meidän näkeminen ja Alavieska-Oulainen välimatkan kulkeminen helpottu aikalailla. Sitte tietysti tutustuin Jenniin ja kaikkiin ihaniin ihmisiin sen kautta :)
Syksyllä 2006 alotin lukion Ylivieskassa. Muistan, ku tunsin joitakin ihmisiä jo Ylivieskasta, mutta mua silti jännitti kauheesti mennä sinne kouluun. Tietysti, ku oli uusi koulu ja uusi kaupunki. Aamusin piti aina bussilla kulkea 15km. Lukio ei ollu mulle ollenkaan rankka. Ei se oo kyllä mun mielestä kenellekkään liian rankka, jos vaan jaksaa vähä käydä koulussa. Turhaa opettajat yläasteella pelottelee lukiossa otettavasta opiskeluvastuusta. HÖPÖHÖPÖ. No mä olin onnellinen, ku sain opiskella kieliä. Luin ranskaa, venäjää ja tietysti enkkua.. ja ruotsista kaikki mahdolliset kurssit. Lisäksi jossain vaiheessa kävin espanjaa lukemassa iltaisin. 

Lukion eka vuotena jouduin laittamaan silmälasit, koska en todellakaan nähny taululle asti. Lopetin myös kilpauran ampumahiihon parissa lukion alkuun. Sain autokortin ja paljon uusia kavereita. Lukio oli mun mielestä mun elämän parasta aikaa ja haluaisin elää sen pätkän uudestaan :D

Janin kanssa me nähtiin aina viikonloppuisin. Menin Ykasta suoraan junalla Oulaisiin tai Jani tuli Ykaan ja bussilla mun kans meille. Myös inttivaihe oli tässä kohtaa. Meillä se ei tuntunu juuri missään, koska muutenkin me nähtiin vaan viikonloppusin. Tietysti sillon ku Jani oli kiinni, niin oli vaikeempaa, mutta ei ylitsepääsemätöntä.

Lukio loppu keväällä 2009. Kirjotin mielestäni keskivertopaperit ja olin tyytyväinen. Varsinkin siihen nähden mitä luin. Onneksi päättötodistus oli kuitenki parempi. Kaikista eniten jäin kaipaamaan lukiokavereita, fiilistä koeviikolla ja king meal-mässäilyjä :D En ymmärrä niitä, jotka menee Alavieskasta Kalajoen lukioon.. (niinku mun pikkusisko) HALOO! KING MEAL!  
Lukion aikana ja sen jälkeisenä kesänä olin töissä. Hain keväällä kouluihin.. Ainakin muistaakseni Yliopistoon luokanopettajaa, mutta en menny pääsykokeisiin, kun en kerenny töiltä yhtään lukea. Sitte tietysti matkailua ja hotelli-ja ravintola-alaa Rovaniemelle ja Kajaaniin. En tiedä miksi? Oi, miksi Rovaniemi ja Kajaani? Etelässä ois ollu kivempaa tai edes Oulu...

Matkailua lähin opiskelemaan siksi, että mulla on kielipäätä. Ajattelin, että matkailua opiskellessa voisin lukea eri kieliä ja ah ihanaa. Ei voinu lukea kieliä, ku muutaman hassun kurssin ja paskaa jauhettiin senki edestä.  Ei mun juttu ollenkaan. Kannattaa siis tsekata vähä sitä mitä on tarjolla ennen ku olettaa asioita... Ihania ikuisia ystäviä sain kuitenkin roppakaupalla! Ootteki seurannu mun taivalta tästä eteenpäin..
Keväällä mulla oli mitta täynnä tuota ammattikorkeaa. Mulla oli muutama hassu luento viikossa ja vaikka lopetin lukemasta kokeisiin sain kolmosia.. Kauheeta dissaamista ammattikorkeaa kohtaan, mutta mulle se ei sopinu. Riikalle tää ala on ku tehty! Siitä tulee alan raudankova ammattilainen for sure. Hain sitten yliopistoon luokanopettajaksi, ja luin suhkot paljon, en päässyt. Se ei sinänsä ollu ylläri, koska esim. Ouluun on tosi vaikea päästä. 

No huvikseni olin käyny kosmetologin pääsykokeissa Lapin ammattiopistossa ja sieltä mää itseni nyt löydän. Voin kertoa, että tää on ollu mun paras päätös näissä opiskeluasioissa. Tää tuntuu mun alalta.. Tykkään hoitaa ihmisiä ja pitää huolta, mutta esim. sairaanhoitaja tai lähihoitaja ois mulle liian rankka ammatti. (Respectit niille, jotka on!) Kosmetologina voin toteuttaa tässä itteeni. Tietysti mua kaivelee vielä tuo luokanopettaja ja kielet, mutta mulla on kyllä vielä aikaa opiskella :) Ei kannata ottaa turhaa stressiä. Käydään tää nyt loppuun ja hankitaan lisää niitä ihania ystäviä.

Siinä mun kouluvuodet eli melkein koko elämä pähkinänkuoressa :D

Mirris

2 kommenttia:

Maiju kirjoitti...

DONI PIZZA KEBAB !

Mirka kirjoitti...

nooo... se on ihan jees mutta KING MEAL haloo.